Miltä näyttää tulevaisuus?

Tässä näkemykseni yhdestä mahdollisesta lähitulevaisuudenskenaariosta. Mainittakoon kuitenkin heti alkuun, se ei ole halpa. Ajettuani sähkö- ja joitakin hybridiautoja sain nyt käyttööni plug in -hybridin. Kyseessä oli Hyundain Tucson 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD, jossa hurjat 265 hevosvoimaa.

Kerrottakoon, että en omista autoa enkä seuraa kovin tarkkaan mitä automaailmassa tapahtuu. Näin ollen on itsestään selvää, että osa hehkuttamia seikkoja on mahdollisesti toisten merkkien malleissa vakiona, ollut jo pitkään. Annnettakoon se anteeksi – kirjoitan vilpittömästi. Minun ihannetulevaisuuteni henkilöautoilussa näyttää siltä, että auton kuski ei juurikaan enää puutu auton ohjaamiseen, hänestä tulee melkeinpä pelkkä kyytiläinen siinä missä muutkin hänen kanssaan matkustavat. Hänen tehtävänsä on valvoa kulkuneuvon toimintoja ja vaikuttaa tilanteeseen vain äärimmäisessä tapauksessa. Kun teko- ja parviäly yhdistyvät ja ohjaavat liikenteessä liikkuvia kulkuneuvoja, liikenne muuttuu sujuvammaksi, turvallisemmaksi ja energiatehokkaammaksi. Käsitykseni mukaan tämä ei ole kovin kaukaista tulevaisuutta. Teknologia on varmaan jo aika pian valmis tarjoamaan puitteet, ihmisten asenne ja lainsäädäntö eivät.   

Ja vielä ennen kuin jatkat lukemista, huomaathan, että tämän sivun teksti on minun kirjoittamaa, mielipiteet minun eikä Hyundai Finland ole vaikuttanut niihin.

Hyundain Tucson 1.6 T-GDi Plug-in Hybrid 4WD

Ajamani malli on ihan uusi, vuoden 2021, auton luokittelu SUV eli eräänlainen urheilullinen kaupunkilaisauto, jolla on maastoajoon soveltuvat ominaisuudet.

Plug in -hybridi. Kenelle ja missä? 

Mikä ihmeen plugin -hybridi? Autossa on sähköllä ladattava akku, kun taas perinteisen hybridin akkua ei voi ladata erikseen, se latautuu ajaessa, ottaen talteen liike-energiaa esim. alamäessä – alan termistön mukaan rekuperaatio. Tucsonin akulla pääse täyteen ladattuna n. 50km 1lähde: Upouusi TUCSON Plug-in Hybrid https://www.hyundai.fi/mallisto/tucson . Hätkähdin ensiksi kun kuulin luvun ja ajattelin itsekseni, no onpas huono. Ja ilman muuta, JOS lukua vertaa täysveriseen sähköautoon, se on tosi kehno. Mutta molempia tekniikoita ei voikaan verrata keskenään.

Tekniikoilla on käsittääkseni ihan eri käyttötarkoitukset. Plug in -hybridillä on kaiketi tarkoitus ajaa kaupungissa ja taajamilla, jolloin kun matkat jäävät alle 50 km, voi helposti laittaa auton lataukseen. Tyypillinen esimerkki ehkä voisi olla työmatka, latauspisteitä löytyy jo monen työnantajan parkkipaikalta. Viikonloppumatkalla mökille tekniikka taas ei ehkä pääse ihan oikeuksiinsa. Toisaalta jos 500 km:n reissusta 100 km pääsee sähköllä, on siinäkin jo jonkin verran säästöä. Mutta joo, plugari näin meidän kesken kannattaa varsinkin alueella, jossa on hyvä latausverkosto.

Tucson 1.6 T-GDi 265 hv Plug-in Hybrid 4WD
Tucson 1.6 T-GDi 265 hv Plug-in Hybrid 4WD
KUVAGALLERIA ulkoa

Tucson neljästä eri kuvakulmasta. Etukuvassa huomio kiinnittyy massiiviseen grilliin, jonka uloimmat kaksi lohkoa ovatkin osa etuvalojen kokonaisuutta. Mielestäni toinen hieno yksityiskohta on punainen kapea LED-rivistö. Se on takaluukussa ikkunan alla saumattomasti puolelta toiselle jatkuva valoviiva.

Auton muotoilussa yhdistyvät mielestäni hyvin kohtalaisen aggressiiviset elementit kuten katsetta ohjaavat viivat ja mukavasti pehmeyttä tuovat pyöristetyt reunat. Aggressiivisuus ilmenee oikein hyvin sivukuvassa, jossa perävalosta alkaen laskee etuvaloa kohti ohjaava viiva.

Mallin värit Teal / Phantom Black, Moss Gray ovat oiva yhdistelmä. Samalla siitä syntyy siisti kontrasti vaalean sisävärimaailman kanssa.

KUVAGALLERIA sisältä

Sisätila on valoisa ja melko rauhallinen, keskikonsolia (etupenkkien välinen alue) lukuunottamatta. Siinä on nimittäin suurin osa säätimistä, joilla mm. valitaan voimantuottotyypin, vaihteen, penkin lämmityksen JA viilennyksen (ihan huippujuttu, varsinkin näin kesän helteissä).

Huomionarvoinen seikka on, että takapenkkiläisille saa luotua oman mikroilmaston (omat ilman lämmitys/viilennyssäädöt löytyvät).

VAKIONOPEUS

Mutta nyt asiaan, sillä vakionopeussäädin on minun ehdoton lempivarusteeni. Kyseessä on samalla logiikalla toimiva säädin kuin jo Kona EV:ssä esittelin 2katso videoni Youtubessa . Kertauksen vuoksi vielä kerran lyhyesti. Kyse on mahdollisuudesta asettaa autolle vakionopeus.

Tämä lienee nykypäivänä olevan yleisesti vakio-ominaisuus. Lisäksi auto voi tutkiensa avulla aktiivisesti valvoa edessä olevaa liikennettä ja hidastaa tai kiihdyttää tarpeen mukaan. Nyt Tucsonissa on vielä mahdollista erikseen määritellä etäisyys edellä pidettävään autoon. Säädin on neliportainen ja soveltuu näin sekä taajama- että moottoritie-ajoon. Älykäs vakionopeussädin on ehdottomasti yksi pala kohti autonomista ajamista. 

BLUELINK SOVELLUS

Vihdoin, siis vihdoin Hyundailla on oma sovellus! Valitin asiasta kun matkasin Kona EV:llä Lappiin ja takaisin 3 “Jos on pakko käyttää sovellusta, kaipaisin Hyundain omaa sovellusta, johon kaikki muut palvelut kuten latauspisteet ja niihin liittyvät maksutiedot on linkattu. Samalla voisi seurata auton tilastoja ja esimerkiksi akun varaus- ja latausvaihetta reaaliajassa. Tätä ihmetyksekseni ei Hyundai tarjoa.” – https://kurkista.fi/2019/07/25/sinne-ja-takaisin. Sovellus on nimeltään Bluelink ja sisältää juuri ne ja muita ominaisuuksia, joita kaipasin siteeraamassa kirjoituksessani. Tervetuloa nykypäivään. En tarkalleen tiedä milloin se lanseerattiin, mutta pari vuotta sitten sellaista ei vielä ollut.

Sovellus toimii hyvin ja on kohtalaisen intuitiivinen käyttää. Oheisesta videosta näkee peruskäytön ominaisuudet kuten ovien avaus ja lukitus, lataamisen aloittaminen, lopettaminen ja jäljellä jäävän latausajan tarkistus – näiden lisäksi ilmastoinnin tilan tarkastaminen.

Tosin yhden näppärän seikan tajusin vasta tätä kirjoittaessani. Voit nimittäin valvoa autoasi vaikka lomalta käsin ja varmistaa, että onhan se vielä siellä mihin olit sen jättänyt. Pystyt siis sovelluksen sisäisellä kartalla katsomaan missä autosi on. Kätevää.

VILKKU

Tämä ominaisuus onkin melkoinen älynväläys. Kummankin sivupeilin alla on kamera. Kun olet kääntymässä vasemmalle ja käytät vilkkua, nopeusmittarin paikalle ilmestyy kameran tuottamaa taaksepäin kuvattua videota reaaliajassa. Sen käyttö vaatii melkoisesti totuttelua ja luottamusta, en esimerkiksi viikonlopun aikana oppinut katsomaan sitä vaan vilkuilin hartiani yli taakse. 

UKKOSMYRSKY

Mökillä sattuikin sitten oikein kova ukkosmyrsky päällemme. Tucson oli latauksessa ja en vielä irrottanut sitä siitä kun sade yltyi. Vasta sitten kun salamat ja jyrähdykset hönkäisivät päällemme yhtäaikaa, päätin olla kokeilematta onneani.  

Ukkosen jälkeen pistin latauksen taas päälle. Vajaassa 13 tunnissa akun varaus nousi 98%, ihan normi töpselistä.

 

Ja lopuksi vielä joitakin näkymiä juhannusviikonlopulta 2021.

360 asteen näkymä sisätilasta

Hiirellä voit liikuttaa kuvaa ja vaihtaa näkymää auton sisätilassa. Tsuumauskin onnistuu.

Nelostien Suomea

Valokuvagalleria

Muita Hyundai-postauksiani