Päätös autosta
On jännää kuinka nopeasti tunteet voivat vaihtua positiivisesta odotuksesta ikävään pettymykseen. Hyvä esimerkki tästä on sunnuntaiaamu, kun tarkistat joko se lottopotti sattui kohdallesi, mutta toteat, että vain vaivaiset 1.6e tuli voitettua.
Oli miten oli sain sähköpostia, jossa kerrottiin sponsoriautosta. Ja niinhän siinä kävi, että sain itselleni varmistettua auton Lapinreissuani varten! Hyundai KONA EV Style – sähköauto kuten aiemmin täällä mainitsen. Olo on helpottunut – toisaalta, sähköauto kuitenkin jännittää hieman. En ole koskaan ajanut sellaista, hybridejä sen sijaan useasti, sillä kun vuokraamme auton, on se jo viimeiset pari vuotta ollut hybridi.
Scroll down for a brief summary in English.
Kuva: Hyundai Motor Finland
000 days 00 hours 00 minutes 00 seconds
Sähköauto. Päässäni pyörii tuhatta kysymystä. Kuinka tässä käy? 1700km viikonlopun aikana. Kuinka sähköauto ladataan ja kuinka monta kertaa matkan aikana sitä pitää ladata? Kauan lataamisessa menee? Missä latauspisteitä on ja onko niitä matkalla Lappiin? Onko niitä myös Lapissa? (Sori, ennakkoluuloni!) Pitääkö minun ottaa latausaika huomioon matkaa suunnitellessani? Paljon lataus maksaa? Ja ehkä minua eniten mietityttävä kysymys: onko sähköauto perinteistä polttomoottoria ympäristöystävällisempi niin kuin sähköautoja markkinoivat ja myyvät tahot antavat ymmärtää?
Paljon kysymyksiä, joita tässä kevään aikana selvittelen ja joista myös tällä palstalla kerron.
DISCLAIMER – Saan Hyundai Finlandilta sähköauton käyttööni, sillä ehdolla, että kirjoitan kokemuksistani auton käytöstä matkalla Lappiin uintikisaani. Näin myös aion tehdä. Kirjoittamani teksti on minun tuottamaani, jos on kritisoitavaa, niin kritisoin ja jos on kehuttavaa, kehun. Hyundai ei vaikuta millään tavalla tekstini sisältöön, ei sitä editoi eikä sensuroi.
000 days 00 hours 00 minutes 00 seconds
Sähköauto. Päässäni pyörii tuhatta kysymystä. Kuinka tässä käy? 1700km viikonlopun aikana. Kuinka sähköauto ladataan ja kuinka monta kertaa matkan aikana sitä pitää ladata? Kauan lataamisessa menee? Missä latauspisteitä on ja onko niitä matkalla Lappiin? Onko niitä myös Lapissa? (Sori, ennakkoluuloni!) Pitääkö minun ottaa latausaika huomioon matkaa suunnitellessani? Paljon lataus maksaa? Ja ehkä minua eniten mietityttävä kysymys: onko sähköauto perinteistä polttomoottoria ympäristöystävällisempi niin kuin sähköautoja markkinoivat ja myyvät tahot antavat ymmärtää?
Paljon kysymyksiä, joita tässä kevään aikana selvittelen ja joista myös tällä palstalla kerron.
Kuva: Hyundai Motor Finland
Majoitus
Juoksengin alueella Ruotsin puolella ei ole kovin monta majoittajaa, joten varmistaakseni itselleni yösijan, varasin kisapaikkaa lähimmästä paikasta (Vandrarhemmet Finnmyrten) huoneen. Se oli kuulemma viimeinen. Parkkipaikkojakin on, mutta en ole vielä selvittänyt voiko niissä ladata sähköautoa. Pitääkö sähköautolla matkustava tehdä majoitusvalintansa latauspisteiden perusteella? Jos näin on, niin melko rajoittavalta tämä tuntuisi.
English summary
Finally, I have received word. I will be sponsored by Hyundai Finland, meaning that I will have the opportunity to drive an all electric car, the Kona EV all the way and back! I am so thrilled.
This means serious planning starts right away as I literally know nothing about electric cars. How do you charge one? How often will I need to and where are the charging stations along the way? Are there even any? How much does a charge cost? Do I have to take into account the charging time when calculating my travel time? And maybe one of the most important questions for me, are electric cars at the end of the day really more eco friendly than conventional cars? Many questions I will as spring progresses try to find answers to.
Stay tuned for updates!
DISCLAIMER – Hyundai Finland will give me a Kona EV at my disposal in exchange for my writing about my experiences as I drive to Juoksenki and back. The text is mine, I tell about my trip in my own words for better or worse without any influence from any party – Hyundai included.