En ole matkustanut ulkomaille sitten lokakuun 2019, jolloin osallistuin yläasteeni luokkakokoukseen Sveitsissä. Tänä keväänä kuitenkin oli mainio syy palata Sveitsiin, koska hyvä ystäväni Beni oli vajaa vuosi sitten muuttanut perheineen Sveitsiin ja nyt menimme heidän luokseen kyläilemään muutamaksi päiväksi.
Seuraava blogipostaukseni kertoo perheemme matkasta Helsingistä Interlakeniin. Alun perin olin ajatellut laittaa vain kuvia sivulleni, mutta yllätyin, jälleen, pahan kerran kuinka kallis Sveitsi monessa asiassa on. Päätin siis kuvien ohella kertoa myös menoistamme, lähinnä liikkumiseen liittyvien lippujen hinnoista, ravintoloissa emme käyneet.
EDIT 21.4.2022: Tajusin introani uudestaan lukiessani, että se on kovin yksipuolinen, eikä oikein kerro muusta kuin että minä koin junaliput kalleina. Lippujen hintaa pitää luonnollisesti katsoa suhteessa johonkin. Vertailun vuoksi otin nyt junamatkan Helsingistä Tampereelle, jonka jonka IC-87-junalla on 1t 50min ja maksaa kahdelta aikuiselta 42 euroa (ilman alennuksia). Suhteessa tähän on ymmärrettävää, että vertailukohteeni Zürich lentokenttä -> Interlaken West, jonka kesto on IC8-junalla n. 2t ja jolle hintaa tuli 149,56 euroa. Hinta on siis reilusti kolminkertainen. Luonnollisesti keskustelu ei loppuisi tähän, koska palkka ja elinkustannukset voisi suhteuttaa, tätä kirjoitusta varten Tämä riittää minulle. Kuriositeettinä, ilman mitään paionoarvoa tähän keskusteluun laitan vielä tiedoksi vuodelta 2019 seuraavan linkin, jossa on verrattu ajetun junakilometrin hinta eri matkoilla eri maissa.
Olimme perillä vain kolme yötä, joten matkustimme kevyesti, ilman matkalaukkuja. Tästä johtuen en ottanut kunnon kameraa mukaan, mikä jälkikäteen hieman kaduttaa. Sää ja maisemat olivat upeat, eikä iPhone 12 Pron, GoPro 9 ja GoPro Maxin tuottamien kuvien ja videoiden laatu minua oikein vakuuta. Näillä kuitenkin mennään.
Ennen kuin päästän sinut lukemaan ja katsomaan kuvia, manitsen vielä, että maisemat saattavat olla tutut, sinulle, joka olet lukenut blogipostausta viiden vuoden takaisesta Benin kanssa tekemästäni reissusta Alpeille. Kiersimme silloin mm. Brienzerseen etelä- ja pohjoispuolen vuorijonojen selät. Kirjoitin siitäkin melko seikkaperäisesti kuvineen ja videoineen: Trailrunning in the Swiss Alps.
Tämä postaukseni koostuu neljästä osasta: 1 ThingLinkiin koostettu multimediakokonaisuus, 2 Matkakertomus, 3 Matkakulut ja 4 Kuvagalleria.
1 ThingLink-multimediakokokaisuus
Muutama sana ThingLinkin käytöstä, jos se on sinulle uusi tuttavuus. ThingLink on alusta, jolle ladataan kuvia ja videoita, joiden päälle taas voi laittaa erilaisia ikoneja nk. tägejä. Tägeillä on erilaisia funktioita, mutta yksinkertaistaen tägit joko kertovat tarkemmin kuvan tai videon yksityiskohdasta tai siirtävät katsojan huomion toiseen kuvaan. Kun näet tässä kokonaisuudessa valkoisen nuolen vihreällä pohjalla, tiedät, että kuva tulee vaihtumaan – siirtyminen kuitenkin tapahtuu samassa ikkunassa. Muut tägit joko vain kertovat tarkemmin kohteesta tai avaavat uuden kuvan pohjakuvan päälle.
Vasemmassa yläkulmassa on yleensä tägi (Paluu), joka vie sinut askeleen taakse ja vastaavasti oikeassa alalaidassa on nuoli, joka vie sinut eteenpäin, kun päätät, että olet katsellut riittävästi esillä olevaa kuvaa. Ja lopuksi ennen kuin pääset kuvien ja videoiden kimppuun, huomaathan, että voit katsoa ympärillesi 360°-kuvissa ja videoissa liikuttamalla kuvaa hiiren osoittimella.
Aloituskuva on Harder Kulmin näköalatasanteelta, Interlakenin yllä.
2 Matkakertomus
Keskiviikko
Matkamme alkoi Vuosaaresta, josta menimme taksilla kentälle. Oikeastaan matka alkoikin jo saman viikon maanataina, jolloin aloin selvittää junien aikatauluja ja lippujen hintoja. Otin käyttöön SBB:n (Schweizerische Bundesbahnen) sovelluksen, jolla junien, bussien, ratikoiden ja laivojen aikataulujen katselu ja lippujen osto osoittautui vaivattomaksi. Sovellukseen luodaan tunnus, liitetään maksuvaihtoehto (ApplePayta en saanut toimimaan, mutta Visan kylläkin) ja lisätään jokaisesta matkustajasta, jolle lippu ostetaan, vaaditut tiedot – liput ovat näin ollen henkilökohtaiset ja konduktöörin tarkistaessaan liput tulee näyttää henkkarit.
-
Yksi sovellus löytää heidät, se yksi heitä hallitsee
Olin ostanut lapsille päiväliput ennakkoon, mutta paikallisopastuksen mukaan olisikin kannattanut hankkia alle 16-vuotiaille Junior-matkakortti, hintaan 30 Frangia, jolla lapsi matkustaa vuoden ajan aikuisen kanssa. Meille aikuisille olin katsonut myös liput valmiiksi, nk. Super Saver Ticket. Zürichissa junalle mentäessä kyseisiä lippuja ei valitettavasti enää ollut. Konduktöörin mukaan jokaisella junamatkalla on tietty kiintiö eri hintaisia lippuja. Maksoimme nyt reilu kahden tunnin junamatkasta Zürichin lentokentältä Interlaken Westiin 149,56 euroa (kaksi täyshintaista menolippua) – auts!
Alla pari kuvakaappausta sovelluksesta.
Matkamme jatkui kentältä, jossa juna myöhästyi pari minuuttia, mikä ei sinänsä ole mikään juttu, mutta ollaanhan sentään Sveitsissä, jossa vuonna 2021 91,9% kaikista junista oli aikataulussa. Jos ajantasalla oleva tieto junien myöhästymisestä kiinnostaa, katso open dataan perustuvaa tietoa myöhästymissivuilta: Verspätungen.Kuvan kuulutus on paluumatkalta.
Matkaan kuului junan vaihto Bernissä, jossa jouduimme odottamattomaan tilanteeseen. Ensiksi joku juna oli hajonnut raiteille tukkien junaliikennettä ja sen lisäksi vielä oli sattunut henkilöonnettomuus, josta ilmoitettiin oheisen ilmoituksen mukaan. Ystävällisen mutta selvästi rasittuneen konduktöörin opastuksen avulla päädyimme junaan, jolla pääsisimme Spieziin, ei kuitenkaan vielä ihan perille. Spieziin päästyämme kello oli 21 paikallista aikaa (klo 22 Suomen aikaa) ja matka, jota oli jo ehtinyt kulua noin 8 tuntia, alkoi hieman tuntua. Sen tarkemmin kertomatta yksityiskohdista pääsimme kuin pääsimmekin perille Interlakeniin klo 22.
“Junaliikenne Rubigenin ja Wichtrachin välillä on poikki. Odotettavissa on myöhästymisiä, peruutuksia ja poikkeamia. Rajoituksen kesto: rajoittamaton.” Käännös: Google translate.
Torstai
Ensimmäisen kokonaisen päivän ohjelmaan kuului Interlakenissa käppäilyä ja Aare-jokea pitkin patikointia Thunerseen puolelle aina Neuhausin laiturille asti, jossa on oiva hippa-alue =) – ei muuta.
Perjantai
Suuntasimme päiväretkelle Brienzerseen kaakkoispuolella sijaitseville Giessbachin vesiputouksille (Giessbachfälle). Junalla pääsimme Interlaken Ost -asemalta Brienziin (566m) asti junalla, josta jatkoimme bussilla kapeita ja kiemurtelevia teitä Bramisegin (989m) pysäkille. Tunnin kävelyn jälkeen kohtalaisen helppokulkuisilla mutta osittain jyrkillä sveitsiläisellä Wanderwegillä päädyimme muutaman vesiputouksen ali- ja ylityksen jälkeen Giessbachin Granhotelille. Kahvin ja jäätelön nautittua suuntasimme funikulaarilla Giessbachin venelaiturille, josta matkasimme takaisin Interlaken Ost -asemalle.
Des Menschen Seele
Gleicht dem Wasser:
Vom Himmel kommt es,
Zum Himmel steigt es,
Und wieder nieder
Zur Erde muß es,
Ewig wechselnd.
Strömt von der hohen,
Steilen Felswand
Der reine Strahl,
Dann stäubt er lieblich
In Wolkenwellen
Zum glatten Fels,
Und leicht empfangen,
Wallt er verschleiernd,
Leisrauschend
Zur Tiefe nieder.
Ragen Klippen
Dem Sturz entgegen,
Schäumt er unmutig
Stufenweise
Zum Abgrund.
Im flachen Bette
Schleicht er das Wiesental hin,
Und in dem glatten See
Weiden ihr Antlitz
Alle Gestirne.
Wind ist der Welle
Lieblicher Buhler;
Wind mischt vom Grund aus
Schäumende Wogen.
Seele des Menschen,
Wie gleichst du dem Wasser!
Schicksal des Menschen,
Wie gleichst du dem Wind!
Gesang der Geister über den Wassern / JWG
Lauantai
Olikin jo sitten taas paluupäivä, nyh. Mutta ennen klo 19.10-lentoamme oli junamatkasta huolimatta onneksi vielä riittävästi aikaa Harder Kulmin valloittamiselle. Harder Kulm on Interlakenin pohjoispoulella sijaitseva “kotivuori”. Ylös pääsee joko kävellen tai ratasjunalla. 8-minuuttisen matkan hinnaksi tuli 102 Frangia – kahden aikuisen ja kahden alle 16 vuotiaan liput ilman alennuksia! Näkymät ovat upeat, avautuvathan näkymäksi molemmat järvet ja kuuluisat Alppi-huiput Eiger, Mönch ja Jungfrau. Enemmän näkymiä lauantaistamme löytyy ensimmäisen osion Thinglinkistä!
3 Matkakulut
Lopuksi vielä yhteenvetona matkamme juna-, laiva- ja funikulaariliput. Lentoliput olin ostanut jo helmikuussa sovittuani Benin kanssa matkamme sopivasta ajankohdasta.
Kulkuväline | Mistä mihin | Kenelle | Hinta € |
Lennot | Helsinki-Zurich | kaikki yhteensä (2 aikuista+2 lasta) | 723,80 |
Taxi | Vuosaari-Helsinki-Vantaan lentoasema | kaikki yhteensä | 40,10 |
SBB | Zurich lentoasema-Interlaken West | kaksi lasta | 38,40 |
SBB | Zurich lentoasema-Interlaken West | kaksi aikuista | 149,56 |
SBB | Interlaken West-Zurich lentoasema | kaksi aikuista | 103,48 |
Bussi | Unterseen-Interlaken West | kaikki yhteensä | 11,32 |
SBB | Interlaken West-Zurich lentoasema | kaksi lasta | 38,40 |
SBB | Interlaken Ost-Bramisegg | kaikki yhteensä | 45,25 |
Giessbach funikulaari | Hotelli-laivalaituri | 7 yli 13v. | 35 |
Laiva | Giessbach-Interlaken Ost | kaikki yhteensä | 52,48 |
HarderBahn | Harder Bahn, edes takaisin | kaikki yhteensä | 105,88 |
Taxi | Helsinki-Vantaan lentoasema-Vuosaari | kaikki yhteensä | 42,30 |
1385,97 |