"Ihan kiva auto"
lasten suusta sen kuulee.
En omista autoa, joten kuvaukseni ja mahdolliset oivallukseni saattavat vaikuttaa nykyajan autoilijasta oudoilta, jopa itsestään selviltä. Muistan, että koin samaa kun viimeksi koeajoin autoa ja kirjoitin autoilukokemuksestani, silloin ajoin sähköautolla Helsingistä Lappiin ja takaisin.
Taustaksi, omistin auton viimeksi 2000-luvun alussa ja verrattuna siihen nykyajan autot ovat kyllä suorastaan ihmeitä, täynnä elektronikkaa ja kyytiläisten matkaamista sujuvoittavia ominaisuuksia.
Kevythybridijärjestelmä
Käytössäni oli Hyundain i20 (MY21 hatchback). Listan mukainen kuvaus kuuluu näinkin komealta: i20 Hatchback 1.0 T-GDi 48V Hybrid 120 hv 7-DCT-kaksoiskytkinautomaatti, lisävarusteina Style Navi & Bluelink Pack. Palaan lisävarusteisiin etenkin Bluelinkiin tuonnempana. i20 kuuluu Hyundain juuri päivitettyyn i-sarjaan ja on kolmesta mallista keskimmäinen, sarjan muut mallit ovat i10 ja i30.
Huom!
Yhteistyössä Hyundai Finlandin kanssa. Sain Hyundailta auton testikäyttöön ja seuraava kirjoittamani teksti on minun tuottamaani ja perustuu alla selostettuun kokemukseeni. Hyundai Finland ei vaikuta millään tavalla tekstini sisältöön, ei sitä editoi eikä sensuroi.
Joulupukin rekenä
Joulua mentiin viettämään mummilaan ja niin autoon tuli mahtua kaksi aikuista, kaksi lasta, yksi kissa kopassa, epämääräinen luku reppuja ja kasseja, osa jouluruoista ja kaikki mitä joulupukin konttiin tulee. i20 muuttuikin joulupukin hybridi-reeksi, jonka täyteen pakkaaminen muistutti tetris-peliltä, eriväristä ja -muotoista kimpsuu ja kampsuu riitti aseteltavaksi niin takakonttiin kuin jalkatiloihin. Takakontin pohjaa saa laskettua joillakin senteillä, jolloin vapautuu kätevästi jonkin verran lisätilaa.
Lähimme ajamaan joulun aatonaattona heti aamusta, jolloin räntää oli jo ehtinyt sataa ihan kivasti. Ajaminen ei nyt suorastaan hermostuttanut, matka kun on tuttu ja sitä kertyy vain noin 140 km suuntaansa. Kuitenkin uudella, täyteen ahdetulla autolla vallitsevassa ajokelissä ajaminen tuntui kieltämättä hieman jännittävältä. Jos minulla saattoi olla huolenaiheita auton ajettavuudesta, hälvenivät ne viimeistään moottoritielle päästyämme. Olo oli turvallinen ja ajomukavuus erinomainen kun otin käyttöön mukautuvan vakionopeussäädön, joka perustuu navigointijärjestelmään. Kyse ei ole taikuudesta vaan siitä, että säädin käyttää auton navigointijärjestelmästä saadut tiedot ennakoidakseen esimerkiksi mutkat ja säätää sen mukaan ajoneuvon nopeuden. Kerrassaan nerokasta.
Hymni alemmalle keskiluokalle
Vaikka i20 olikin täyteen pakattu, pääsimme perille oikein mukavasti. Tilaa riitti ainakin etupenkeillä, mutta takapenkeillä matkanneille aikuisille, kyyti olisi todennäköisesti ollut epämukava. Kuskin penkkiin uppoutuu oikein rennosti, josta saa napakan otteen autosta – kaikki säädöt ulottuvilla.
Seuraavasta kuvasta näkee kuinka oven käsinoja/kahva on valaistu, jolloin sisätila korostuu. Lisävarusteisiin kuuluva led-valaistus on kiva lisä ja asettaa sopivan mukavan tunnelman. Tyylikkyyttä lisäävät toistuvat limenväriset yksityiskohdat kuten verhoilun saumat ja kahvan reunat. Tähän sisätilan hillitty harmaasävyinen kontrasti toimii hienosti. Pienin näppärin keinoin saa nostettua auton kuvitteelliseen keskiluokkaan.
Keskikonsolia
hallitsee iso 10,25-tuuman kokoinen kosketusnäyttö. Siinä riittäkin ihmeteltävää. Perus navigointi-, kartta- ja mediasovellusten lisäksi sieltä löytyy vaikka mitä. En kyennyt enkä halunnut tutustua kaikkiin ominaisuuksiin, mainittakoon ehkä Sounds of nature -sovellusta. Tarjolla on kuutisen teemaa, joilla voi luoda tai ehkä ennemminkin jäljitellä jotain tunnelmaa kuten esimerkiksi meren kohinaa tai metsän ääniä. On hyvin mahdollista, että uuden viehätys häviää pian, näihän käy usein ei välttämättömille ominaisuuksille vai kuinka moni jaksoi oikeasti pelata Mato-peliä pidempään? Muistin virkistykseksi, tässä eräänlainen bootleg-versio siitä.
Seuraavaksi video keskikonsolin kosketusnäytöstä ja erityisesti karttasovelluksesta.
360-näkymä
alla olevassa kuvassa voi hiirellä navigoiden katsella ympäriinsä i20:n sisätilassa. Huomaathan, että kuvasta löytyy painikkeita, joiden avulla saa esille muita kuvia ja videoita, joten paina rohkeasti hiirellä kuvaa ja siirrä sitä ylös, alas ja sivuille. Painamalla sinisiä plus-merkkejä tai valkoisia nuolia (mustalla pohjalla) saat kuvat/videot esille tai voit vaihtaa näkymää.
Bluelink
Vihdoin! Kirjoitin aiemmin mainitussani kirjoituksessani seuraavasti: Jos on pakko käyttää sovellusta, kaipaisin Hyundain omaa sovellusta, johon kaikki muut palvelut kuten latauspisteet ja niihin liittyvät maksutiedot on linkattu. Samalla voisi seurata auton tilastoja ja esimerkiksi akun varaus- ja latausvaihetta reaaliajassa. Tätä ihmetyksekseni ei Hyundai tarjoa.
Hyundai onkin kehittänyt ja julkaissut Bluelink-nimisen sovelluksen, joka jos ei nyt ihan kaikkea toivomaani tarjoa, niin on kuitenkin askel parempaan suuntaan. Sovelluksen turvin voi mm. tarkistaa auton sijainnin, etälukita auto, lähettää matkareitin etukäteen auton navigaattorille, tarkistaa akun tilan. Vaikka viime aikoina olen huomannut olevani entistä skeptisempi teknologisia uutuuksia kohtaan, voin nähdä tällaiselle ominaisuudelle tarvetta, kunhan se toimii. Oli se kieltämättä rauhoittavaa kun saattoi sovelluksesta tarkistaa, onko auton ovet lukossa vai ei. Lieden hellan kun saisi älykkääksi… mutta ehkä sellaisia helloja onkin jo olemassa (#IOT).
Jos et osaa ajaa,
käytä ajotyylejä. Koska olen melko tylsä kuski, enkä ota kuin hallittuja riskejä, tykkään käyttää ajamista helpottavia, automatisoivia vaihtoehtoja. i20:ssa onkin tarjolla kolmea eri ajotyyliä: Sport, Eco ja Comfort. Käytin enimmäkseen Eco-vaihtoehtoa. Sportiakin kokeilin, mutta se ei kyllä vakuuttanut minua. Kiihdytys pysähdyksestä oli kaikesta huolimatta melko vaisua, kun taas moottoritielle tultaessa kiihdytys 80 km/h:sta sataseen oli jo ihan mukava – tässä ja vastaavissa erityistilanteissa ajotyyleillä on varmasti käyttöä. Mutta muistaako sitä aina vaihtaa ajotyyliä tilanteen mukaan? En osaa sanoa.
Seuraavassa lyhyt video. Jokaisella ajotyylillä on oma visuaalinen ilme omine väreineen ja muotoiluineen.
i20 voidaan pitää pienenä ihmeenä. Ulkoapäin auto vaikuttaa pieneltä, ehkä perheen kakkosautoksi sopivalta menopeliltä. Tosiasia on, että sillä pärjää nelihenkinen perhe pienlemmikkeineen oikein hyvin. Matkat taittuvat lokoisasti myös haastavissa olosuhteissa ja satasella kokemukseeni perustuen kului mukavasti yllättäen vain 4,9l polttoainetta.
Tähän on koottu jutussa käytetyt kuvat ja videot.